Schooling of adult patients on dialysis

  • María Elena Bruzzone Nefroexcel, Buenos Aires, Argentina
  • Miriam Mónica del Amo Nefroexcel, Buenos Aires, Argentina
  • Ana María Giammona Nefroexcel, Buenos Aires, Argentina
  • Fátima Davico Nefroexcel, Buenos Aires, Argentina
  • Marta Elena Weber Nefroexcel, Buenos Aires, Argentina
  • Ayelén Poggio Nefroexcel, Buenos Aires, Argentina
  • Claudia Viviana Genchi Nefroexcel, Buenos Aires, Argentina
Keywords: education; literacy; renal dialysis; quality of life; adults

Abstract

Introduction: The educational level of patients is one of the variables included in the Dialysis Registry. Early school leaving has a negative impact on self-care and quality of life. In our center we attend an adult population in which illiterate individuals and patients with incomplete primary education are registered. We present our experience in the implementation of a schooling program during dialysis. Methods: As headquarters, we have been participating in the Permanent Education Program for Young and Adult Subjects of the Province of Buenos Aires since 2011, offering schooling to patients with incomplete primary education. For such purpose a Program’s teacher adapts the pedagogical modality to the context of the dialysis session, a psychologist accompanies the process and a social worker performs the socio-economic evaluation. Results: Between 2011 and 2018, 23 patients were included; the average age was 58.1 years and the average dialysis time was 48 months. There was no significant difference with respect to age, sex, time on hemodialysis and etiology of end stage renal disease between program patients and the rest of the population. One patient achieved literacy and 6 graduated from primary school; 16 dropped out, the most frequent causes being the worsening of the disease and death. Conclusions: Schooling with an appropriate pedagogical modality while on dialysis allows capitalizing on time during sessions, improving self-esteem, self-care and quality of life.

References

1) Argentina. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología, Consejo Federal de Educación. Educación permanente de jóvenes y adultos. Documento base. Anexo I – Resolución CFE N° 118/10 [Internet]. Buenos Aires: CFE, 2010. Disponible en: https://cfe.educacion.gob.ar/resoluciones/res10/118-10_01.pdf (consulta: 20/02/2019).

2) Argentina. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología. Ley de Educación Nacional N° 26.206 [Internet]. Buenos Aires, 2006. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/educacion/validez-titulos/glosario/ley26206 (consulta: 20/02/2019).

3) Marinovich S, Lavorato C, Bisigniano L, Soratti C, Hansen Krogh D, Celia E, et al. Registro Argentino de Diálisis Crónica 2017. Informe 2018 [Internet]. Buenos Aires: Sociedad Argentina de Nefrología, Instituto Nacional Central Único Coordinador de Ablación e Implante, 2018. Disponible en: https://www.renal.org.ar/Reg_Dial/2017-18/01-2018.pdf (consulta: 20/02/2019).

4) Guerra Guerrero VT, Díaz Mujica AE, Vidal Albornoz K. La educación como estrategia para mejorar la adherencia de los pacientes en terapia dialítica. Rev Cubana Enfermer. 2010;26(2):52-62.

5) García Valderrama FW, Fajardo C, Guevara R, González Pérez V, Hurtado A. Mala adherencia a la dieta en hemodiálisis: papel de los síntomas ansiosos y depresivos. Nefrología (Madr.) 2002;12(3):245-52.

6) Contreras F, Espinosa JC, Esguerra G. Calidad de vida , autoeficacia , estrategia de afrontamiento y adhesión al tratamiento en pacientes con IRC sometidos a hemodiálisis. Psicología y Salud. 2008;18(2):165-79.

7) de Camilloni ARW, Celman S, Litwin E, Palou de Maté MC. La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Buenos Aires: Paidós, 1998. 176 p. (Paidós Educador; 129).

8) Frigerio G, Diker G, comps. Educar: ese acto político. Buenos Aires: Del Estante Editorial, 2005. 256 p.

9) Costa-Requena G, Moreso F, Cantarell MC, Serón D. Alfabetización en salud y enfermedad renal crónica. Nefrología (Madr.) 2017;37(2):115-228.

10) Bonal Ruiz R, Marzán Delis M, Castillo Frómeta M, Rubán Alfaro MA. Alfabetización en salud en medicina general integral. Perspectivas en Santiago de Cuba. MEDISAN. 2013;17(1):126-40.

11) Pelayo Alonso R, Martínez Álvarez P, Merino García S, Labrador Pérez A, Sánchez Cano S, Cobo Sánchez JL. Análisis del nivel de alfabetización en salud, en pacientes con insuficiencia renal crónica en hemodiálisis. Enferm Nefrol. 2017;20(3):221-6.
Published
2019-12-01
How to Cite
1.
Bruzzone ME, del Amo MM, Giammona AM, Davico F, Weber ME, Poggio A, Genchi CV. Schooling of adult patients on dialysis. Rev Nefrol Dial Traspl. [Internet]. 2019Dec.1 [cited 2024Dec.22];39(4):236-41. Available from: http://revistarenal.org.ar/index.php/rndt/article/view/492
Section
Original Article